Feltstudier og scenarier: Revideret indsigter og scenarier

Design og Mock-up

Torsdag (Design og Mock-up) i Schön

  • I arbejder på at udarbejde et forslag til et design, der besvarer briefet på baggrund af jeres undersøgende arbejde man-ons.
  • lav en mock-up af jeres designforslag, så den er klar til pitch i morgen tidlig.
  • producér et slideset på 3-5 slides, der kan i bruges i jeres pitch. Skal indeholde en beskrivelse af jeres fokus, af jeres centrale indsigter og ikke mindst af jeres koncept ift hvordan det anvendes i jeres valgte kontekst. 

Torsdag har vi lavet et mock-up af vores designkoncept og lavet vores pitch. Vores design blev inspireret af vores indsigter, som vi har kogt ned til de tre vigtigste:

Centrale indsigter

  1. Det interaktive gulv skaber en situation, hvor der på tværs af generationer skabes interaktion med hinanden i form af spontan leg.
    • Observering: Det interaktive gulv bliver overtaget af en anden dreng der kom fra tumlerummet. Den lille fra legehuset står og kigger lidt. Den nye dreng vil først ikke lade ham være med på gulvet, men inden længe leger de sammen.
    • Bibliotekaren: “Den spontane leg den foregår mest omkring de interaktive gulve, det er der hele tiden, så det er måske ikke så spontant. Men der er ihvertfald et spontant møde mellem børn og voksne og forskellige generationer – fx nu står der en far og et barn, men lige om lidt kan det være at der kommer et andet barn med en far, der ikke kender hinanden, også interagerer de en form for leg lige der.”
  1. Mangfoldighed vs afgrænsning:

Fællesrummet er et mangfoldigt rum, hvor der samtidig ønskes plads til afgrænsninger, hvor børn og voksne kan være sammen på kryds og tværs, men stadig have fokus på de specifikke behov.

  1. Brugerne ønsker rum i rum – flere afgrænsninger i rummet, som forhindrer børnene i at bliver forstyrret af de forskellige handlinger og aktiviteter omkring dem.
    • Pædagog: “Der mangler rum i rummene, synes jeg. Det er meget stort på Dokk1, derfor kan det godt være uoverskueligt, f.eks med det som hedder Mac formas hernede, det er bare et bord med nogle magneter, og der bliver det sådan at de hurtigt bliver inspireret af noget andet, hvor jeg tror, at hvis man nu lukkede lidt af eller skærmer lidt af, så bliver de længere tid i aktiviteten. Hvor der er mange ideer og muligheder hernede, hvor jeg synes der mangler sådan nogle små hyggerum.“

Vores designkoncept/ Mock-up inspirationen:

  • Det interaktive gulv inspirerede os til at lave en interaktiv væg.

Interaktionen skaber relationer/ samtale mellem flere

  • Mangfoldighed vs. afgrænsning: Det skal være for alle, men samtidig små forsamlinger  
  • Rum i rum: Prøvet at lave en væg som en afgrænsning.

Formål bag designet:

  • lave en service, der er brugbar ift at borgere selv kan ad-hoc arrangere de mikroarrangementer, der finder sted i Dokk1s rum.
  • Rum i rum
  • Få folk til at interagere mere med hinanden.

Vores fokus:

  • Voksne med børn fra 3-6 år i fællesområdet på Dokk1
  • Fokusset lå specielt på, voksne som kommer alene med deres børn op til børneområdet på Dokk1.
  • Hjælpe med at få brugerne til at interagere mere med hinanden og sætte fokus på mikro arrangementerne.
  • Gør det nemmere i børnehøjde at afholde og informere om igangværende mikro arrangementer.

Designkoncept:

  • Væggen er kun 105 cm højt
  • Evt. flere vægge, hvis man finder væggen nyttig. 
  • Hjælpe med at få brugerne til at interagere mere med hinanden og sætte fokus på mikro arrangementerne.
  • Afholde og informere om igangværende mikro arrangementer i børnehøjde.

Design idé kort fortalt:

  • Væggen skal være en mulighed for at starte et spontant mikro arrangement og få et overblik over, hvilke mikro arrangementer, der allerede finder sted.
  • Væggen skal være en service til borgerne, for at få nye bekendtskaber både for børnene, men også for forældrene.
  • Ideen er at væggen skal være let forstålig for børn, derfor er alt i børnehøjde og der er tilføjet en masse illustrationer, som hjælper børnene.
  • Derudover skal et bart selv kunne benytte væggen, uden hjælp fra andre voksne.

Beskrivelse af væggen:

  • Det er en interaktiv væg med hjul, så den kan flyttes, hvis man ønsker det. 
  • Yderst på væggen er der 14 illustrerende aktiviteter med et tilhørende vedhæng. Brugeren kan tage vedhænget, gå et sted hen i fællesområdet og lege så andre folk kan se, hvor der er en aktivitet og komme og lege med.
  • Informationerne vedrørende de aktiviteter, som er i gang kan ses på pauseskærmen på den interaktive væg og på info tavlen placeret i fællesområdet.  
  • Skærmen kan ses på begge sider af væggen, så man kan spille en ting på den ene side og noget andet på den anden side.
  • Derudover kan man spille mod hinanden på siderne af væggen.
  • Der er en chip med en GPS i vores vedhæng, så skærmen kan lokalisere, hvor den valgte aktivitet er henne – må kun være oppe i børneområdet.
  • Man kan også lege med den interaktive væg, ved at vælge et spil og finde en legekammerat, så man kan spille mod hinanden; en på hver side af væggen.
  • Når et spil er i gang, vil spillet fylde hele skærmen, så oversigtssiden fjernes.

 

  • Mapping: Der er en mapping mellem vores vedhæng og de aktiviteter som er illustreret på ydersiderne af væggen.
  • Feedback: Der er feedback i forhold til, at den valgte aktivitet bliver vist på storskærmen/ informationstavlen.
  • Gestaltlove: Loven for nærhed/gruppering: illustrationerne under spil  

Metode brugt i dag:

  • Brainstorm med post it note
  • Mock-ups

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Feltstudier og scenarier: Revideret indsigter og scenarier