Feltarbejde og Nu-scenarie

Feltstudier og scenarier: Revideret indsigter og scenarier

Kort fortalt

Vores fokus er børn på 3-6 års alderen som kommer på besøg på dokk1 med deres forældre i fællesområdet. Vi har valgt fællesområdet i børneafdelingen, da børn og forældre besøger afdelingen gennem hele dagen, og det er en meget aktiv afdeling med omkring 250 mennesker om lørdagen. Vi har valgt aldersgruppen 3-6 år, da det er aktive børn, som er lige tilpas “voksne” til at lege selv, bestemme selv og er meget selvstyret – børnehavebørn.  Der er heller ikke ligeså mange sikkerheds-constraints, som hvis det var yngre børn/ babyer. Vi har valgt forældre som kommer ALENE med børn eller barn, da vi ønsker at inddrage forældrene i aktiviteterne, og få både børn og forældre til at interagere mere med hinanden. Vi har ikke som sådan valgt ét bestemt mikroarrangement, da børn er meget spontane, og i det de begynder på en leg, vil der forekomme en mikro-arragement – altså vil der forekomme rigtig mange mikroarrangementer i løbet af dagen.

Onsdag (Feltstudier og scenarier) på Dokk1

-kl 9-10.30: Rachel og Christian giver individuel feedback på jeres indsigter og nu-scenarier (Dokk1, Rampen, i sig selv et mikroarrangement)
-resten af dagen arbejder I videre med scenarier og supplerende feltstudier ift den feedback, I har fået.
-kl 17: præsentér jeres reviderede nuscenarie på bloggen.

Onsdag har vi revideret vores indsigter og vores nu- scenarie, ud fra den feedback vi fik fra Rachel.

Indsigter:

Vi fik af vide at vi skulle revidere indsigterne, hvor vi skulle lave en ny formulering, hvor det var mere overordnet og ikke “hverdagssprog”. Vi skulle også inddrage ordene mangfoldighed og afgrænsning, samt hæve niveauet, og samle nogle af vores indsigter. Det har resulteret i, at vi nu har fem indsigter, som ses nedenfor:

1. Forældrenes interaktion med deres børn på Dokk1, er enten i form af passiv betragtning eller aktiv deltagelse i situationen. Dog er ansvaret på forældrene, for at skabe de trygge rammer, som gerne skulle skabe kontakt mellem børnene på Dokk1.

  • Bibliotekaren: “Vi oplever nogen gange at forældrene betragter – det gør de tit. Det er også ofte at så sidder mor eller far ved et eller andet bord med deres mobiltelefoner, og kigger på den: “jaaaer det fint, jaaa, super” siger de til børnene. Hvor de ikke har den form for interaktion – eller de sidder med computeren og skriver en opgave eller en ansøgning af en form, også kommer de herned, også bliver barnet underholdt. Og det blander vi os egentlig ikke i – hvis barnet så spadserer et sted hen, så går vi hen og siger til forældrene: det er dit barn, du har med, og det her er ikke en børnehave.

  • Ung mor “Hvis jeg kommer her alene, så er det for ham, for at skabe kontakt med andre børn, og så snakker man nogen gange med de forældre som er her. Andre gange sidder man og bare skal slappe af, mens ets barn leget med nogen, og så ved man at rammerne er helt perfekte og trygt, så man kan selv slappe af. Det er virkelig dejligt for os forældre, at man kan sidde på den dejlige sofa og selvom han er 100m væk, så ved jeg at det er helt okay. I stedet for, hvis det var udenfor, så kan det ske at der kan komme biler ovs.

  • Observering: Mange af forældrene betragter deres børn, men hvis børnene vil have forældrene med til at lege, går de med. Der er dog også nogle få forældre, som er fokuserede på andre ting end deres børn – sidder med mobilen eller computeren. Der er også forældre som sidder på gulvet og leger med børnene og legoklodser.

2. Det interaktive gulv skaber en situation, hvor der på tværs af generationer skabes interaktion med hinanden i form af spontan leg.

  • Observering: Det interaktive gulv bliver overtaget af en anden dreng der kom fra tumlerummet. Den lille fra legehuset står og kigger lidt. Den nye dreng vil først ikke lade ham være med på gulvet, men inden længe leger de sammen.

  • Bibliotekaren: “Den spontane leg den foregår mest omkring de interaktive gulve, det er der hele tiden, så det er måske ikke så spontant. Men der er ihvertfald et spontant møde mellem børn og voksne og forskellige generationer – fx nu står der en far og et barn, men lige om lidt kan det være at der kommer et andet barn med en far, der ikke kender hinanden, også interagerer de en form for leg lige der.”

3. Mangfoldighed vs afgrænsning:
Fællesrummet er et mangfoldigt rum, hvor der samtidig ønskes plads til afgrænsninger, hvor børn og voksne kan være sammen på kryds og tværs, men stadig have fokus på de specifikke behov.

  • Et venindepar, som hver har ét barn på hhv. 2 og 4 år, nævnte for os (under et interview), at det var en udfordring at være i fællesarealet sammen, da den ene dames 2 årige søn ikke kan tulle rundt omkring trappen, så derfor ønskede hun et gitter foran, hvor damen til d. 4 årige elskede trapperne, og ikke ønskede et gitter:
    • Ung mor: “ Især om formiddagen, hvor det hovedsageligt er studerende og folk på barsel, som er her. Udfordringen er bare at der skal være plads til alle og være mangfoldigt, så vil der altid være nogen som synes noget andet er irriterende.”
    • Ung mor: “Ude i sådan nogle børnegitter, som man kan hæve op derfra, det ville være lækkert”
    • Veninde til den unge mor: “men så kommer man lidt i karambolage med at det ikke kun er for børnefamilier”

4. Brugerne ønsker rum i rum – flere afgrænsninger i rummet, som forhindrer børnene i at bliver forstyrret af de forskellige handlinger og aktiviteter omkring dem.

  • Pædagog: “Der mangler rum i rummene, synes jeg. Det er meget stort på Dokk1, derfor kan det godt være uoverskueligt, f.eks med det som hedder Mac formas hernede, det er bare et bord med nogle magneter, og der bliver det sådan at de hurtigt bliver inspireret af noget andet, hvor jeg tror, at hvis man nu lukkede lidt af eller skærmer lidt af, så bliver de længere tid i aktiviteten. Hvor der er mange ideer og muligheder hernede, hvor jeg synes der mangler sådan nogle små hyggerum.“

5. Grundet den ustrukturerede børneleg opstår der hele tiden spontane mikro arrangementer på Dokk1.

  • Bibliotekaren: “Nu hvor det ligger fremme, så spontant begynder børnene at lege med legoklodser eller hoppe rundt der. Jeg tror at der er rigtig mange om kommer herned, som ikke har planlagt hvad de skal, men så ser de: “Hov man kan gå der ind i æsken, og der er noget man kan hoppe rundt i”- også vil det spontant ende ud i leg. Ting som ikke er planlagt er jo definitionen af spontant. De går ikke ned på dokk1 og siger: Ejj, nu skal vi ned og lege med legoklodser, de siger nu skal vi ned på dokk1 og lave et eller andet. Også lokker de børnene med. De har ofte indstillingen: Lad os prøve at se hvad der sker i dag.”

Nyt Nu-Scenarie

Vores feedback førte til, at vi skulle lave vores nye nu-scenarie mere realistisk – mindre karikeret. Der skulle også tilføjes flere billeder/ scenarier, samtidig med at vi skulle begrænse områderne på billederne. Dvs. at vi skulle vælge én bestemt målgruppe, og zoome ind på hovedpersonerne og hvad de laver. Vi har valgt at fokusere på mødre eller fædre som kommer alene med barn/børn. Vi har også fokuseret lidt på det interaktive gulv, og hvordan den medvirker til mere interaktion mellem brugerne.

Setting:

  • Fællesområdet i børneområdet på anden etage af Dokk1

Agents:

  • Sofia og hendes søn på 4.

Goals:

  • Kvalitetstid på Dokk1 med hendes barn og underholde ham.

Plot:

  • Sofia er på Dokk1 med hendes søn på 4 år. Sofia og hendes søn, laver forskellige aktiviteter på børneafdelingen af Dokk1. De sidder blandt andet og læser, leget med klodser, tegner og leget med det interaktive gulv. Mens Sofia og hendes søn leger med det interaktive gulv, kommer der en anden lille dreng med hans mor og leger med.
    Til sidst tager Sofia og hendes søn hjem efter en lang og hyggelig dag på Dokk1.

Metoder brugt under feltstudiet:

  • Observation
  • Interview

Dagsorden for onsdag:

  • Revidere indsigterne:
    • Ny formulering – mere overordnet og ‘ikke hverdagssnak’
    • Mangfoldighed vs. Afgrænsning
    • Hæve niveauet – og samle indsigterne
    • Færre indsigter
  • Se på børneområdet, hvordan er det interaktive gulv brugt som et “møde”
  • Tag billeder af det interaktive gulv
  • Grænse det lidt mere ned – finde én eller to bestemte målgrupper
    • Mødre eller fædre som kommer alene med barn/børn på 3-6 år.
  • Revidere nu scenariet;
    • flere billeder i vores nu-scenarie – mere zoom ind på hovedpersonerne og hvad de laver

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Feltarbejde og Nu-scenarie